Постинг
05.11.2006 16:16 -
Наказателно умиране
Чух, че са осъдили Саддам на смърт, чрез обесване. Тази новина провокира у мен разни, хмм, противоречиви чувства, но истината е, че усещам, че трябва да бъда много предпазлива в мислите си. Не за смъртното наказание изобщо - там съм категорична - против съм. Но много неохотно и неуверено заставам на тази позиция за Саддам, заради необятната му злодейщина. Някак си не мога да стана и да викна, не, това е несправедливо, не бива да бъде съден толкова жестоко...
Така ли? Я пък тя! Той, Саддам (!), не следва да бъде съден толкова жестоко..?! Моля, моля.. то бива хуманизъм, бива, ама чак толкова..
И отговорът е по-силен. Съзнавам това.
Но не мога да си кажа, да, той заслужава да бъде обесен (впрочем, направи ми впечатление, че той бил казал, че ако бъде осъден на смърт иска с разстрел, ама ей на, съдът отсъжда да бъде обесен.. що за порнография изобщо?) или той не заслужава да живее и с това да отметна въпроса. Така че няма. Въпреки всичко казвам, че той не бива да бъде убиван. Това не значи, че го оправдавам, напротив, в неговия случай дори не мога да си представя как той сам себе си оправдава, до толкова тежи неговата "вина".
Струва ми се обаче, че идеята е погрешна. Приемаме, че смъртта е най-тежкото наказание. Защо? Дядо ми казваше, никой не е пратил писмо от отвъдното, така че не знаем какво има там и какво се случва там. Това, по което измерваме тежестта на едно наказание са неговите последици, а ние не знаем какви са последиците от смъртта на даден човек, освен тези, които се отнасят до нас, а именно, лицето липсва. Доколкото стига нашето познание, можем спокойно да кажем, че смъртта на Саддам ще го отведе на едно по-хубаво място. Може и да не е така, но всяко предположение е еднакво валидно. Или може би целта на смъртното наказание е друга. Може би убиваме този човек, за да престане да присъства сред нас? Идва ми наум и друго, може би казваме, той е толкова жесток, че ние не можем да го съдим, не сме компетентни, за това предаваме случая на по-висока инстанция - Бог. Е, да де, ама то всички сме тръгнали натам, няма страшно, защо е необходимо тук и сега? Да не говорим, че съденето изобщо е малко самонадеяно, но айде, това е друга тема.
От друга страна тук се докосваме до нещо, което все пак не ни принадлежи. Въпреки че можем да убиваме, струва ми се, че не ни е отредено да раполагаме с тази си притурка толкова небрежно, още повече при положение, че смъртта е неизбежна. Кои сме ние да решавеме кой кога трябва да умре? Забележете, кога, а не дали, понеже е ясно, че всички ще! Мисля, че е очевидно, че тези привлекателни решения не ги вимаме ние и никой не може да промени този факт.
Много се разписах, ще спра дотук.
И, да, смятам, че Саддам не бива да бъде осъждан на смърт. Пък, и точка(.)
Така ли? Я пък тя! Той, Саддам (!), не следва да бъде съден толкова жестоко..?! Моля, моля.. то бива хуманизъм, бива, ама чак толкова..
И отговорът е по-силен. Съзнавам това.
Но не мога да си кажа, да, той заслужава да бъде обесен (впрочем, направи ми впечатление, че той бил казал, че ако бъде осъден на смърт иска с разстрел, ама ей на, съдът отсъжда да бъде обесен.. що за порнография изобщо?) или той не заслужава да живее и с това да отметна въпроса. Така че няма. Въпреки всичко казвам, че той не бива да бъде убиван. Това не значи, че го оправдавам, напротив, в неговия случай дори не мога да си представя как той сам себе си оправдава, до толкова тежи неговата "вина".
Струва ми се обаче, че идеята е погрешна. Приемаме, че смъртта е най-тежкото наказание. Защо? Дядо ми казваше, никой не е пратил писмо от отвъдното, така че не знаем какво има там и какво се случва там. Това, по което измерваме тежестта на едно наказание са неговите последици, а ние не знаем какви са последиците от смъртта на даден човек, освен тези, които се отнасят до нас, а именно, лицето липсва. Доколкото стига нашето познание, можем спокойно да кажем, че смъртта на Саддам ще го отведе на едно по-хубаво място. Може и да не е така, но всяко предположение е еднакво валидно. Или може би целта на смъртното наказание е друга. Може би убиваме този човек, за да престане да присъства сред нас? Идва ми наум и друго, може би казваме, той е толкова жесток, че ние не можем да го съдим, не сме компетентни, за това предаваме случая на по-висока инстанция - Бог. Е, да де, ама то всички сме тръгнали натам, няма страшно, защо е необходимо тук и сега? Да не говорим, че съденето изобщо е малко самонадеяно, но айде, това е друга тема.
От друга страна тук се докосваме до нещо, което все пак не ни принадлежи. Въпреки че можем да убиваме, струва ми се, че не ни е отредено да раполагаме с тази си притурка толкова небрежно, още повече при положение, че смъртта е неизбежна. Кои сме ние да решавеме кой кога трябва да умре? Забележете, кога, а не дали, понеже е ясно, че всички ще! Мисля, че е очевидно, че тези привлекателни решения не ги вимаме ние и никой не може да промени този факт.
Много се разписах, ще спра дотук.
И, да, смятам, че Саддам не бива да бъде осъждан на смърт. Пък, и точка(.)
16.03.2010 Добричкият окръжен съд не одо...
30.04.2010 Наказателно дело за убийство ...
06.07.2010 Добричкият окръжен съд се отв...
30.04.2010 Наказателно дело за убийство ...
06.07.2010 Добричкият окръжен съд се отв...
1.
анонимен -
maria
05.11.2006 16:26
05.11.2006 16:26
Az sa6to sam protiv smartnata prisada. Spored men e mnogo po tejko da te osadiat na dojivoten zatvor,otkolkoto na smart.
цитирай
2.
анонимен -
Наказание
05.11.2006 21:08
05.11.2006 21:08
Да, доживотният затвор е по-тежък. Точно затова той де факто не съществува в повечето демократични правни системи... Ами сега?
Алеко
цитирайАлеко
3.
анонимен -
O, вие....
06.11.2006 19:23
06.11.2006 19:23
О, всички вие, разбирачи!! Кажете жалките си доводи против смъртното наказание на тези, които са загубили децата си от нечия ръка на малоумник....
цитирай